יום ראשון, 17 בינואר 2016

קידום נוער – לעזור לאנשי המחר להצליח
נוער בסיכון

קידום נוער בסיכון זה אחד מקצועות הרווחה המתמקד באוכלוסיה מאוד ספציפית של נוער שוליים.

העבודה עם הנוער כוללת נערים בקבוצות סיכון שונות, כגון נוער הצורך סמים ואלכוהול, אנורקסיה, נערות ונערים הנופלים לזנות, נערים עם בעיות במשפחה, נערים שנזרקו מהבית ועוד.

בד"כ מה שמניע את הנוער שוליים לכך הוא המעמד סוציו-אקונומי הנמוך בבית, ויכול גם להתבטא באמצעות "חוויות" אי-הצלחה מרובות אותם עבר הנער - מה שהוביל אותו לדימוי עצמי ירוד תוך מרידה במוסכמות של גיל ההתבגרות.

למה נועד קידום נוער?

מקצוע זה נוער לקדם את בני הנוער שנמצאים בין הגילאים 12-18 (בעצם עד גיוסם לצבא) ולעזור להם הן בפן החברתי והן בפן האישי והנפשי.

המטופלים (הנערים) מגיעים לרוב מטיפול עקב צו מבית משפט או גופי רווחה חיצוניים וממשלתיים ובעיר באמצעות "חיזור" ממשוך של עובדי קידום הנוער המסתובבים באזורים בהם משוטטים ומבלים בני הנוער שהמצב סיכוני שלהם הוא גבוה ולרוב הם משוטטים בשעות לילה המאוחרות בהם הם עובדים כסוחרי סמים או בזנות ובכך מאתרים אותם ונוצר קשר ישיר עם הסביבה החיה של אותם נערים.

העבודה עם נוער השוליים מתקיים ברוב המקרים ביחידות לקידום נוער אשר פרושות בכל רחבי הארץ.
ביחידות אלו נהנים בני הנוער ממסגרת חינוכית, אשר מקבלת אותם כפי שהם ולאחר שנפלטו מבתי הספר או מסגרות לימוד פורמליות אחרות.

הטיפול הוא פרטני בין נער לנער אך ישנה דינמיקה קבוצתית המאפשרת לנוער להתמודד עם הקשיים החברתיים שנוצרו להם עקב אותם חוויות שעברו בחיים וכן אפשרות ללמוד לקראת מבחנים ועד הצלחה בתעודת הבגרות. הם גם מקבלים שירות טיפולי נפשי בנוסף להשכלה. מקדמי הנוער, בדומה לפסיכולוגים, מוכשרים בלימודים ליעץ ולעזור לנוער גם בפן הנפשי האישי של כל נער או נערה המצויים במצוקה נפשית כזו או אחרת.

השכלה נדרשת לקידום נוער

מי שמעוניין בעבודה עם שליחות כזו גבוה נדרש בהכשרה מקצועית ומעמיקה אשר ניתנת במגוון מכללות בארץ, שבהן נמנות המכללה למנהל, מכללת בית ברל,המכללה לחינוך ע"ש קיי, מכללת אורנים ועוד.
בכל הקשור לתפקיד זה אין קיצורי דרך ואין קורסים שיכולים להשתוות ללימודים הגבוהים - כיוון שתוך כדי התואר נותנים לכם את הכלים הנכונים להתמודד עם הרגשות ונותנים לכם ניסיון ממשי עם הנוער עצמו.
כל אחד מחוייב לתת שנה של התנדבות באחת היחידות לקידום נוער (כגון: המגדלור).

האם זה מתאים לכל אחד?

התשובה הברורה, לא!
לא כל אחד מתאים לעבודה עם נוער בסיכון, העבודה עצמה היא שליחות ויש צורך לדעת להפריד בין הרגשות להגיון.

ציפיות שכר?

המשכורות במקצוע הזה אינן גבוהות, בדומה למגוון מקצועות הרווחה גם למקצוע הזה מי שעובד בו עובד מתוך שליחות ולא מתוך רצון להרוויח הרבה כסף. השכר לרוב נע בין 5000 ש"ח ומסתכם ב8000 ש"ח לאחר שנים של ניסיון. כמובן שיש תמיד יוצא מהכלל ויש חברות פרטיות שישלמו יותר בתמורה ליותר שעות עבודה.


למרות שכתבנו את זה פה הרבה אבל אין ספק שקידום נוער זו שליחות - והעתיד של הנוער בידיים של מקדמי הנוער.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

WEWORKFOR

WEWORKFOR
בלוג WEWORKFOR